BRF Hanveden 1

 

Mail adress till expeditionen

brfhanveden@telia.com

Expeditionen har sommarstängt öppnar återigen 5/8-2014

 

Information om expeditionen

EXPEDITIONEN

En representant från styrelsen är tillgänglig på expeditionen kl. 18.00 – 19.00 varje tisdag. Mailadressen är oförändrad. Om ni vill ringa någon i styrelsen hittar ni våra nummer på anslagstavlan i porten eller på vår hemsida: www.brfhanveden1.se

 

FELANMÄLAN (ex. stopp i avloppet, trasig lampa i trapphus, elfel mm)

Ni skall göra felanmälan direkt till HSB Servicecenter:

 

Mail: servicecenter.stockholm@hsb.se

Web: www.hsb.se/stockholm klicka på ”felanmälan”

Tel: 010-442 11 00          vardagar 08:00-16:30    dag före röd dag 08:00-13:00

 

 

Lämna följande uppgifter:

 

·         För och efternamn

·         Adress

·         Telefonnummer

·         Om ni är hemma eller har lämnat nyckel i tuben

·         Vad ni behöver hjälp med. Vi vill samtidigt påminna om att i vissa fall får medlemmen själv stå för kostnaden, beroende på om felet ingår i föreningens eller medlemmens ansvar enligt bostadsrättsföreningens stadgar.

JOUREN (OBS! endast akuta ärenden)

HSB JOUR 08-695 00 00 kontaktas efter 22:00. Under dagtid kan ni vända er till HSB Servicecenter 010-442 11 00. Vi vill samtidigt påminna om att medlemmen i vissa själv stå för kostnaderna, beroende på om felet ingår i föreningens eller medlemmens ansvar enligt bostadsrättsföreningens stadgar.

OBS! om ni har något problem i tvättstugan skall ni först ringa någon i styrelsen.

 

FÖRSÄLJNING AV LÄGENHET

Mäklarna skall begära mäklarbilderna hos HSB och bankerna har kontakterna med HSB vad gäller panter. Överlåtelser kommer att skötas av HSB och godkännandet av nya medlemmar kommer att skötas av styrelsen. Information till mäklarna finns på vår hemsida under ”mäklarinfo.”. Nya medlemmar bli också kallade till ett informationsmöte med styrelsen. Nyckeladministrationen sköts av Brandbergens Låshörna.

 

GARAGE & P-PLATS

Köhantering och kontraktskrivning överlämnas till HSB den 1 juni 2014. Uppsägning lämnas skriftligen till HSB. Anmälan till kö kan lämnas per telefon, mail, eller post till HSB men också genom personligt besök på lokalkontoret.

HSB Servicecenter:

Telefon: 010-442 11 00                      

E-post: servicecenter.stockholm@hsb.se

Öppettider: måndag - fredag 7.00 - 17.30

 

HSB Lokalkontor:

Besöksadress: Sleipnervägen 115, 136 42 Handen

Öppettider: Måndag - Torsdag 09.00 - 11.30 och 13.00 - 15.00

Fredag 9.00 - 12.30

 

Nyckeladministrationen sköts som tidigare av Brandbergens Låshörna. Legitimation och hyreskontrakt skall uppvisas vid utkvittering av nycklar.

Besöksadress:

Träffgatan 1 (i Brandbergens industriområde, mittemot Yamaha center)

136 44 Handen

 

Öppettider: måndag - onsdag samt fredag 08.00 - 17.00                      torsdag 08.00-18.00

Telefon: 08-777 11 11        E-post:  info@lashornan.se Hemsida: www.lashornan.se

 

Allmänna regler:

För att få hyra garage eller p-plats gäller att bostadsrättsinnehavaren eller annan familjemedlem boende på adressen har motorfordon. Registreringsbevis skall uppvisas vid kontraktskrivning. Hyreskontraktet tecknas av bostadsrättsinnehavaren. Platsen får inte överlåtas eller hyras ut i andra hand.

Ett hushåll kan hyra endast en bilplats, d.v.s. ett garage eller en p-plats.

Biltvätt får inte förekomma inom bostadsområdet. MC-garage och bilgarage är endast till för motorfordon och får inte användas som förråd eller uppställning av frysboxar eller annan daglig strömförbrukande utrustning.

Bostadsrättsföreningen eller av föreningen anlitad leverantör har fritt tillträde till garagen för service mm. Vid nödvändiga renoveringar/reparationer kan det bli aktuellt att fordonet måste tillfälligt ställas på annan anvisad plats. Hyresgästen har inte rätt att erhålla nedsättning av hyran för hinder av nyttjanderätten vid nödvändiga underhåll/reparationer. Arbetet skall dock utföras utan onödig tidsåtgång.

 

 

Under höstens budgetprocess sätts kommande års hyra och eventuell förändring meddelas i informationsblad som lämnas till samtliga hushåll med uppgifterna om nästkommande års avgifter.

Gällande villkor specificeras i kontraktet.

Köhantering/erbjudande: Man kan inte ställa sig i kö för ett specifikt garage eller p-plats. Garage och p-platser erbjuds efter hand som de blir lediga i tur och ordning enligt kölista. Svar skall alltid lämnas så snart som möjligt och senast det datum som står angivet i erbjudandet. Efter att ha tackat nej tre gånger eller inte svarat på erbjudanden stryks den tillfrågade från kölistan och får komma in med ny anmälan. Tidigare kötid kan tillgodoräknas.

Uppsägning: Tre månader för garage och p-plats. Uppsägningen gäller alltid från den sista i månaden. Vid försäljning av lägenhet gäller automatisk uppsägning till den sista i månaden för överlåtande av lägenhet enligt köpekontrakt. Uppsägningstiden kan efter överenskommelse kortas om det finns möjlighet till snabbare upplåtande till annan person som står i kö.

Avtalet kan sägas upp med omedelbar verkan om hyresgästen underlåter att rätta sig till gällande regler och de villkor som angivits i undertecknat hyresavtal.

Nycklar skall återlämnas till Brandbergens Låshörna vid kontraktets utgång. Om inte så kommer hyresgästen att debiteras för tillverkning av nyckel till ny hyresgäst (dagsaktuellt pris gäller). Utöver det så kommer föreningen att fakturera för extra kostnader som borttappade nycklar medför

 

 

NYCKELADMINISTRATION

All nyckeladministration kommer att skötas av Brandbergens Låshörna framöver. Antal nycklar som medlem kan inneha:

·         3 st portnycklar (i vissa fall även extranycklar)

·         1 st husmorsnyckel (källaren och tvättstugan)

·         2 st cykelrumsnycklar

·         2 st garagenycklar (om man har garage)

·         1 st elstolpsnycklel (om man har parkeringsplats med elstolpe)

 

Följande regler gäller:

1. Vid borttappad nyckel (gäller nycklarna ovan)

Beställning sker fysiskt på Brandbergens Låshörnas kontor. Medlem debiteras för tillverkning av nyckel (dagsaktuell pris gäller). Utöver det kommer föreningen att fakturera medlemmen på grund av att borttappade nycklar till gemensamma utrymmen medför extra kostnader för föreningen. Hyresavi/kontrakt och legitimation skall medtas för att kunna beställa samt kvittera ut nyckel. Observera Brandbergens Låshörnas öppettider

2. Önskemål om extra nyckel till porten

Beställning sker fysiskt på Brandbergens Låshörnas kontor. Medlem debiteras för tillverkning av nyckel (dagsaktuell pris gäller). Tidigare utkvitterade portnycklar skall uppvisas. I annat fall räknas det som borttappad nyckel och medför extra kostnader för medlemmen. Hyresavi/ kontrakt och legitimation skall medtas för att kunna beställa samt kvittera ut nyckel. Observera Brandbergens Låshörnas öppettider.

3. Vid försäljning av lägenhet

Samtliga utkvitterade nycklar skall återlämnas till Brandbergens Låshörna senast sista utflyttningsdag/sista kontraktsdag. Ej återlämnade nycklar skall ersättas genom att erlägga pengar för tillverkning av ny nyckel (dagsaktuell pris gäller). Utöver det kommer föreningen att fakturera säljaren på grund av att borttappade nycklar till gemensamma utrymmen medför extra kostnader för föreningen. Hyresavi och legitimation skall medtas för att kunna lämna tillbaka nycklar. Observera Brandbergens Låshörnas öppettider.

 

 

4. Vid köp av lägenhet

Brandbergens Låshörna kvitterar ut nycklar till ny medlem mot uppvisande av hyresavi/kontrakt och legitimation tidigast samma dag som inflyttning/första kontraktsdag. Observera Brandbergens Låshörnas öppettider.

 

5. Vid uppsägning av garage eller P-plats med motorvärmare

Medlem återlämnar nycklarna till Brandbergens Låshörna inom två dagar efter att kontraktet utgått. Ej återlämnade nycklar skall ersättas genom att erlägga pengar för tillverkning av ny nyckel (dagsaktuell pris gäller). Utöver det kommer föreningen att fakturera säljaren på grund av att borttappade nycklar medför extra kostnader för föreningen. Hyresavi/kontrakt och legitimation skall medtas för att kunna lämna tillbaka nycklar. Observera Brandbergens Låshörnas öppettider.

6. Vid införskaffning av garage eller P-plats med motorvärmare

Medlem kvitterar ut nyckel till garage eller elstolpe för motorvärmare samma dag som kontraktet träder i kraft. Hyresavi/kontrakt och legitimation skall medtas för att kunna kvittera ut nycklar. Observera Brandbergens Låshörnas öppettider.

BRANDBERGENS LÅSHÖRNA

Besöksadress:

Träffgatan 1 (i Brandbergens industriområde, mittemot Yamaha center)

136 44 Handen

 

Öppettider:

må-ons 08.00-17.00
tors 08.00-18.00
fre 08.00-17.00
lör-sön Stängt

Telefon: 08-777 11 11   E-post:  info@lashornan.se       Hemsida:  www.lashornan.se

 

ADMINISTRATION AV ELEKTRONISK BRICKA TILL TVÄTTSTUGAN

Medlem skall endast inneha en tvättstugebricka. Trasig eller borttappad tvättstugebricka skall anmälas till föreningen. Lämna namn, adress, lägenhetsnummer och telefonnummer till expeditionen antingen via mail eller i brevinkastet. Vi återkommer med besked om när man kan hämta en ny.

Vid försäljning av lägenhet skall brickan lämnas åter till föreningen på expeditionen. Säljaren kommer att debiteras för borttappad eller trasig bricka.